- Dla Rodziców -

Adaptacja

Jak to robimy?

Zdajemy sobie sprawę z tego, że dla kilkulatka przyjście do przedszkola to stres. Nie chcemy niepotrzebnego stresu i łez . Dlatego przygotowaliśmy dla Niego specjalny program adaptacyjny.

Dla zapewnienia bezstresowego wejścia w życie przedszkolne, proponujemy Państwu 10 godzinną adaptację , by Państwa dziecko mogło poczuć się pewnie i bezpiecznie w nowym dla Niego miejscu. Chcemy, by odkryło , że w naszym Przedszkolu może ciekawie spędzić dzień!

Proponujemy rozłożyć 10 godzin na kilka dni.

Etap 1 :

W pierwszym dniu powinno być najkrócej czyli 1-2 godziny

Rodzic nie przebywa w sali razem z dzieckiem ,lecz może pozostać w przedszkolu . w razie trudnego momentu dziecka jest proszony do Sali
Etap 2:

Powtarzamy schemat pierwszego dnia bez udziału rodzica, zwiększamy ilość godzin.

To naturalne, że Dzieci są różne. Każde jest wyjątkowe. Państwa też! Dlatego też chcemy, by stopniowo czuło się coraz pewniej. Tym razem już samodzielnie może przekonać się, że u nas po prostu jest wesoło i ciekawie!

Etap 3:

Powtarzamy schemat drugiego dnia wydłużając pobyt dziecka o określoną liczbę godzin

Gdy nasz podopieczny nabierze do nas zaufania i poczuje się u nas swobodnie, można go pozostawić  w docelowym wymiarze godzin. Będzie w pełni Przedszkolakiem!

Zanim przyprowadzisz dziecko do przedszkola – przeczytaj

JAK POMÓC DZIECKU W ADAPTACJI W PRZEDSZKOLU
 Nie przeciągaj pożegnania w szatni. Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź, przekazując   malucha nauczycielowi.

Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wymusić wszystko.

Nie obiecuj ”jeśli pójdziesz do przedszkola, to kupię Ci zabawkę”. Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu mały prezent, ale nie może to być forma przekupienia, lecz nagrody.

Kontroluj to co mówisz. Zamiast „Już możemy wracać do domu” powiedz „teraz możemy iść do domu”. Niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.

Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu- to powoduje niepotrzebny stres.

Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata lub inna osoba, która zna Twoje dziecko.

Staraj się określać, kiedy przyjdziesz po dziecko. Nie mów: przyjdę, kiedy skończę pracę, ponieważ dziecko nie wie, o której godzinie rodzice kończą pracę. Lepiej powiedzieć: odbiorę Cię z przedszkola po podwieczorku, po obiedzie.

Nie okazuj negatywnych emocji:
nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy słyszysz, że Twoje dziecko płacze.  Każde dziecko uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ absorbują je nowi koledzy i dużo zabawek. A życzliwa i uśmiechnięta pani zawsze przytuli i uspokoi, zajmując jego uwagę czymś miłym i pozytywnym.

Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią, gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię.

Wszystkie wątpliwości lub pytania kieruj do nauczyciela. To osoba, która spędza z dzieckiem większość dnia, więc doskonale je zna i jest kompetentna w swoim zawodzie. Na pewno uzyskasz pomoc i osiągniesz porozumienie. Dziecko widząc, że rodzice rozmawiają z nauczycielem, czuje się bezpiecznie.

Jak oswoić się z nową sytuacją

– nie odprowadzaj dziecka w pośpiechu
– mów dziecku co będzie robiło w przedszkolu, do czasu kiedy nie wrócisz
– przekaż dziecko nauczycielce i powiedz, że jest to jego pani, do której  może się zwrócić w każdej sytuacji
– jeśli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko wcześniej, np. po obiedzie. Małe dziecko szybko się męczy, szczególnie wtedy, gdy ma dużo nowych wrażeń i doświadczeń
– staraj się nie spóźniać z odebraniem dziecka o umówionej z nim porze

JUŻ TERAZ ZACHĘCAJ I MOTYWUJ DZIECKO DO:
– samodzielnego ubierania się
– zapinania guzików, wkładania butów, zawiązywania sznurowadeł
– korzystania z toalety
– samodzielnego mycia rączek
– rysowania kredkami, farbami
– spacerowania
-spożywania samodzielnie posiłków