Sfera emocjonalna jest najbardziej delikatną i najtrudniejszą do wykształcenia w ogólnym rozwoju dziecka. Kształtowanie inteligencji emocjonalnej u dziecka warto rozpocząć już od przedszkola, gdyż jest to nauka na całe życie. Nabywanie umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami umożliwia również rozpoznawanie ich u innych a w konsekwencji rozumienie i przewidywanie motywów zachowań innych osób. Emocje najmłodszych przedszkolaków są silne, gwałtowne, krótkotrwałe i zmienne. W tym okresie są to zazwyczaj: radość, smutek i złość.
Niezwykle istotne jest tu autentyczne zainteresowanie odczuciami dziecka i zaspokajanie jego podstawowych potrzeb psychicznych tj.: poczucia bezpieczeństwa, związku i współdziałania z osobami bliskimi, miłości i stabilizacji uczuciowej oraz akceptacji i uznania. Na zajęciach z zakresu edukacji emocjonalnej dzieci uczą się rozpoznawania i nazywania emocji, obserwują różne emocje, uczą się akceptacji wszystkich emocji, ale nie wszystkich zachowań związanych z wyrażaniem emocji. Poznają różne formy wypowiedzi akceptujących uczucie oraz zdobywają umiejętności słuchania mowy ciała, przyzwyczajają się także do okazywania uczuć i mówienia o nich. Jednym z celów zajęć jest uświadomienie dzieciom, iż odczuwanie konkretnych emocji nie jest niczym złym, ponieważ nie mamy wpływu na to, co czujemy, ale mamy wpływ na to, co z tymi uczuciami zrobimy. W trakcie zajęć ćwiczymy zdolność empatii, uczymy się konstruktywnego radzenia sobie z uczuciem złości, uczymy się asertywnych zachowań, uczymy się rozumieć znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Dzieci poznają swoje mocne strony, budują poczucie własnej wartości, otwierają się na innych, uczą się akceptacji i zaufania, rozwijają wyobraźnię i kreatywność, uczą się nawiązywania relacji rówieśnikami i dorosłymi.
Prowadzę diagnozę i terapię logopedyczną.
Pracuję z:
Wprowadzenie opieki logopedycznej już w pierwszym roku życia zdecydowanie zwiększa szanse na lepsze funkcjonowanie dziecka w przyszłości. Odpowiednio podjęte oddziaływania profilaktyczne i terapeutyczne mają na celu przeciwdziałanie wystąpieniu wad wymowy, wspomagają rozwój dziecka.
W czym może pomóc logopeda wczesnej interwencji?
Wsparcie logopedy jest niezbędne, kiedy dziecko ma problem m.in. z: ssaniem, połykaniem, gryzieniem, żuciem, przyjmowaniem pokarmów, oddychaniem, nadwrażliwością na dotyk, wzmożonym/obniżonym napięciem mięśniowym. Logopeda wczesnej interwencji ocenia odruchy ze sfery ustno- twarzowej, udziela wskazówek w jaki sposób prawidłowo karmić dziecko i przy użyciu jakich akcesoriów.
U dzieci w wieku przedszkolnym logopeda odpowie na często zadawane przez rodziców pytanie: czy moje dziecko nie mówi za mało? Oceni ponadto ewentualne nieprawidłowości w budowie i sprawności narządów artykulacyjnych oraz wymowę dziecka.
U dzieci w wieku przedszkolnym logopeda odpowie na często zadawane przez rodziców pytanie: czy moje dziecko nie mówi za mało? Oceni ponadto ewentualne nieprawidłowości w budowie i sprawności narządów artykulacyjnych oraz wymowę dziecka.
„Mów dziecku, że jest dobre, że może, potrafi”. Janusz Korczak
W swojej pracy podążam za dzieckiem i jego potrzebami. Wspieram dzieci, aby małymi kroczkami osiągali wielkie cele.
Dbam o pozytywną atmosferę, pełną uśmiechu i życzliwości. Ważne jest dla mnie, aby dziecko czuło się dobrze i bezpiecznie. W swojej pracy kieruję się filozofią Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Na naszych zajęciach odkrywamy mocne strony i zasoby, które dziecko wykorzystuje do przezwyciężenia problemu. Dzięki temu wzmacnia poczucie własnej wartości, podnosi wiarę w siebie i swoje możliwości, jest przekonane o swojej kompetencji.
Na początku warto podkreślić, że celem TSR (terapia skoncentrowana na rozwiązaniach ang. Solution FocusedBriefTherapy – SFBT) nie jest samo rozwiązanie problemu, ale poszukiwanie najbardziej optymalnego rozwiązania dla sytuacji, w której klient się znalazł (solving problem vs creatingsolutions).
TSR jest terapią krótkoterminową, co oznacza, że trwa najkrócej jak to możliwe. Nie sposób podać tu konkretny czas, bądź ilość spotkań. W praktyce dąży się do tego, aby oczekiwane rezultaty osiągnąć w możliwie najkrótszym czasie. Proces terapeutyczny skupia się zatem na celu klienta- strategia, kierunek pracy determinowany jest tym, co klient uważa za najważniejsze dla niego. Terapeuta wspomaga zmiany, określa zasoby, mocne strony, aby możliwie najszybciej i najskuteczniej osiągnąć cel klienta w preferowany dla niego sposób.
Atmosfera samych spotkań terapeutycznych jest często przepełniona tym, co jest w danym człowieku dobre i dla niego korzystne.
Perspektywa pracy terapeutycznej jest ciągle nakierowana na teraźniejszość i przyszłość. Jeśli eksploruje się doświadczenia z przeszłości, zawsze robione jest to we wspomnianej wyżej perspektywie. Pracuje się nad użytecznością przeszłego doświadczenia dla tego, co jest i co będzie.
Założenia TSR:
Jeśli coś działa, rób tego więcej.
Jeśli coś nie działa, rób coś innego.
Jeśli coś się nie zepsuło, nie naprawiaj.
Nie komplikuj. Życie jest naprawdę proste.
Metoda Kids’ Skills – Dam Radę! powstała w oparciu o nurt Terapii Krótkoterminowej Skoncentrowanej na Rozwiązaniu. Jej twórcami jest psychiatra dr Ben Furman oraz jego współpracownicy z Instytutu Terapii Krótkoterminowej w Finlandii.To innowacyjna praktyczna metoda pomagania dzieciom w uczeniu się umiejętności przezwyciężania problemów emocjonalnych i behawioralnych. Charakteryzuje się wysoką skutecznością w procesie zdobywania pożądanych umiejętności przez dzieci. Metoda opiera się o współpracę z rodzicami, nauczycielami i innymi bliskimi osobami.„Dam Radę!” z powodzeniem stosuje się w terapii dzieci oraz nastolatków. Zarówno dzieci, jak i młodzież chętniej uczą się nowych umiejętności niż przyjmują informację, że są do niczego i muszą pozbyć się problemu.
Według założeń „Kids’ Skills” dziecko ze wsparciem terapeuty i najbliższego otoczenia uczy się nowych umiejętności, dzięki którym samo może pokonać swoje trudności. Ważne jest okazywanie dziecku szacunku i budowanie autentycznej współpracy, anie obwinianie dziecka, rodzica lub nauczyciela za problem. Metoda ta pomaga dziecku odkryć swoje mocne strony i zasoby, które wykorzystuje do przezwyciężenia problemu. Dziecko dzięki temu wzmacnia poczucie własnej wartości, podnosi wiarę w siebie i swoje możliwości, jest przekonane o swojej kompetencji.
mgr Monika Ciechowicz
Jestem absolwentką Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Psychologia (ścieżka specjalizacyjna – Psychologia Dzieci i Młodzieży) oraz Pedagogiki -Wczesnej Edukacji z Logopedią.
Ukończyłam studia Podyplomowe z Terapii Logopedycznej oraz Wczesnej Interwencji Logopedycznej.
Pracuję w nurcie Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, jestem też praktykiem metody Kids’ Skills „Dam radę!” i „Jestem z Ciebie dumny!”
W swojej pracy często łączę terapię logopedyczną i psychologiczną (w zależności od potrzeb dziecka)